• Ga stress te lijf met onze ARA© methode

    Op deze pagina leggen we onze ARA© coachingmethode bij stress en burn-out toe. Wil je weten wat we kunnen bieden met acupunctuur hiervoor? Kijk dan op onze pagina voor slaap en ontspanning.

    Een groot deel van de klachten die we behandelen zijn stress-gerelateerd. Denk bijvoorbeeld aan:

    • lusteloosheid, moeheid
    • slapeloosheid
    • onrustig, nerveus of gespannen zijn
    • agressie of juist timiditeit
    • angst en paniek
    • somberheid
    • stoppen met roken
    • alcohol, drugs of game verslaving ed.

    Het succes van onze aanpak zit in de combinatie van effectieve acupunctuurbehandelingen en mindfulness. Want acupunctuur helpt, maar daarnaast moet je ook handvatten hebben om zelf de regie te nemen. Hoe je tegen de problemen aankijkt en wat je gaat doen is cruciaal. Het gaat daarbij om connectie te maken tussen je gevoel en je gedachten oftewel je hart en je hoofd.

    Over de jaren heen hebben we geleerd wat werkt qua mindfulness, positief denken, voelen en praten. En dat heeft geleid tot onze eigen unieke methode om jou zelfredzaam te maken: ARA©. De kern van ARA© heeft 3 belangrijke speerpunten:

    1. voelen eerst, denken later
    2. creëer rust en ruimte voor jezelf
    3. actie voor dat gevoel, in kleine stapjes

    Onze ARA© methode onderscheid zich daardoor van veel mindfulness, NLP, coachings- of andere therapieën. Met name op 3 onderdelen:

    • Het is super concreet (en niet filosofisch of zweverig)
    • Het is heel eenvoudig
    • Je kan het heel makkelijk toevoegen aan je bestaande ritueel of therapie

    Al onze verzamelde kennis hierover komt terug in 3 simpele stappen van de ARA© methode. In onze ervaring is dit het meest effectieve manier om zelf meer grip te krijgen op je gevoel en gedachten. Op deze pagina lees je alles wat je nodig hebt om hier mee aan het werk te gaan. Hopelijk heb je er veel baat bij. Vergeet niet om een comment achter te laten helemaal onderaan.

    Stress en burn-out – inhoud

    Navigeer snel naar het hoofdstuk van jouw voorkeur:

    Hoofdstuk 1

    Hoofdstuk 2

    Hoofdstuk 3

    Gezond en ziek
    Een praktische blik op gezondheid en ziekte
    Berg en dal
    Hoe kom je uit het dal? Wat motiveert je?
    voelen met je hart
    Waarom voelen eerst komt en denken later

    Hoofdstuk 4

    Hoofdstuk 5

    Hoofdstuk 6

    De ARA methode
    Kom in actie met deze 3 stappen
    Controle
    Alles wat je moet weten over controle
    Planning
    Ritme en planning voor blijvend effect

    Hoofdstuk 1 – Gezond en Ziek

    Gezondheid

    Om onze mentale gezondheid te begrijpen, moeten we eerst weten wat gezondheid überhaupt is. In grote lijnen bestaat gezondheid uit:
    Het vermogen om iets te kunnen doen met je lichaam en geest
    Deel kunnen nemen aan onze maatschappij. En aansluiting van wie je bent als persoon met wat je doet in de maatschappij.

    1) Vermogen gaat over kracht en energie. Heb je genoeg kracht om je staande te houden en te doen wat je wilt doen?

    2) De volgende stap is dat je voelt/kijkt/onderzoekt dat de energie die je hebt op de voor jou goede plek terecht komt. Dit gaat over het gevoel van richting en waarde in jouw leven.

    3) Het derde deel is super belangrijk, en wordt bij veel mensen met burn-out onderschat. Want om ons leven draaiende te houden moet het lichaam zich kunnen herstellen om daarna weer te kunnen leveren en produceren.

    Samengevat: Gezondheid is voldoende kracht en energie hebben om je dagelijkse taken te volbrengen (1), hier de juiste richting aan te kunnen geven (2) en van je inspanningen te herstellen (3).

    Ziekte

    Bij ziekte zijn er ook een aantal aspecten die spelen. We kijken weer in grote lijnen naar dezelfde als bij gezondheid: energie, gevoel van richting en herstel:

    Je bent (altijd) moe

    Oorzaak en gevolg zijn met moeheid lastig te onderscheiden. Maar bij veel stress of een burn-out is dit een gegeven: je bent altijd moe. Op een gegeven moment is alles ook vermoeiend. Wanneer we hier niet aan toe kunnen of willen geven verergert de situatie en treden er steeds meer lichamelijke of geestelijke klachten op. Want als je moe bent kun je steeds minder hebben, zowel lichamelijk als geestelijk.

    Je raakt zelfvertrouwen en gevoel van richting kwijt

    Doordat alles teveel is heb je het overzicht niet meer, kan je geen afstand nemen en ontstaat er een gevoel van leegte. Doordat we niet kunnen functioneren wordt je onzeker. Je weet niet meer wat je moet doen en wat goed of slecht voor je is. Je schuldgevoel kan er dan nog een schepje bovenop doen wat het allemaal verergert.

    Je gaat alleen maar door en door

    Niet stoppen, niet denken en niet voelen. Anders stort het allemaal in. Dat is de modus waarin je kan komen als je te gestrest bent. De stress in je lichaam vertelt je dat je wel door moet gaan. Afstand nemen en rusten wordt vanuit dit perspectief steeds lastiger. Een burn-out ligt nu heel dicht op de loer.

    Samengevat: is ziekte een gebrek aan kracht of energie om je dagelijks leven in te vullen (1), het gebrek om bij te kunnen sturen waar nodig (2) en een verminderd vermogen om te kunnen ontspannen en herstellen (3).

    // uitschakelen gevoel // mes 2 kanten // voelen = richting kunnen geven, bijsturen, actie-controle en regie nemen.// oorzaak gevolg// referentie naar energie-gevers en nemers/slurpers.// niet voelen = niet jezelf zijn = bezig zijn met omgeving = vatbaar voor de wind die er waait = geen controleVicieuze cirkelHet lastige van stress en burn-out is dat de oorzaken de situatie in stand houden. Moeheid

    Naar boven

    Whether you think you are right, or wrong – you are right.

    ― Henry Ford

    Hoofdstuk 2 – Uit het dal komen

    Wanneer je in een dal zit, hoe vind je dan de weg weer naar boven?

    Het korte antwoord daarop is: door te blijven bewegen. Het grootste gevaar van chronische stressklachten is dat je uitgeput raakt en niets meer doet. “Het heeft allemaal toch geen zin”.

    Door niets te doen weet je zeker dat niet verder komt. Op een gegeven moet je erkennen en bewust voelen dat het even niet loopt zoals je wilt of had gehoopt. Dat is niet erg. Het leven zit vol met eigenaardigheden en je bent sterker dan je denkt.

    Wanneer je voor jezelf heb vastgesteld dat je (tijdelijk) in een crisissituatie zijn er ook voordelen. Nood breekt wet en je hoeft je aandacht nu maar op 1 van deze twee dingen te vestigen:

    1. de eerste meest nabije stap naar verbetering
    2. iets positiefs, al is het nog zo klein

    Wanneer je iets in gedachten hebt hiervoor, zet dan een stap. Het maakt niet uit hoe groot of klein. Denk er niet over na, maar beweeg. En probeer een ritme op te bouwen. Zet dat ene stapje het liefst dagelijks. Dat is beter dan 1 keer per maand een kilometer.

    Over een paar weken of maanden heb je dan al een hoop stappen gezet en wat ritme opgebouwd maar je mee kan werken. Nu wordt de richting waarin je stappen zet belangrijk.

    Wat is dan de juiste richting?

    Dat wordt bepaald door je gevoel, zie het volgende hoofdstuk.

    Naar boven
    You can’t stop the waves, but you can learn how to surf. Start small, and be patient. Don’t fight the wave, ride it.
    ― Jon Kabat-Zinn

    Hoofdstuk 3

    Ons hart geeft aan wat écht belangrijk is voor ons. Het geeft ons daarmee ook een gevoel voor richting in ons leven. Helaas wordt ons hart soms ook gebroken, of beschadigd.

    Gevoel uitschakelen is een veel gebruikt mechanisme voor het omgaan met intense gevoelens. Wat het nog lastiger maakt is dat het makkelijk gemaakt wordt om pijn en prikkels te negeren. Afleiding en onderdrukking liggen op veel plekken op de loer. Zelf in ons medisch systeem worden pijn, rouw en verlies vaak met medicatie onderdrukt. Soms is dat nodig, maar wanneer er geen sprake is van een medische diagnose, zou dit in principe tijdelijk moeten zijn.

    Het is normaal dat wanneer je het moeilijk hebt en je niet goed voelt dat je niets wil voelen. Als mens hebben we daar ook heel veel strategieën en afleidingen voor. Op zich is daar niets mis mee. Behalve wanneer we dat zo vaak en zo structureel doen dat we alleen maar aan het vluchten zijn van wat er in en om ons heen gebeurt.

    Het gevolg van je gevoel uitschakelen is dat alles vlak wordt. Er zijn geen pieken, geen dalen, maar alleen een monotone sleur. Hoe kan je jezelf herstellen en genezen als je niet weet wat je leuk vindt of je raakt?

    Wist je dat 90% van zenuwen van je lichaam naar je hoofd gaan? Dat betekent dat wat we in ons hoofd denken, maar voor 10% bijdraagt in de uitvoer en verwerking van prikkels. Een conclusie die je daar aan kan verbinden is dat voelen wellicht veel belangrijker is dan denken.

    In feite wordt alles voor mensen (en dieren) bepaald door een simpel onderscheid: Vind ik het leuk? Of vind ik het niet leuk? Voor een klein algje zijn de vragen simpel: is het warm, licht en is er eten? Voor mensen zijn de vragen complexer. Onze samenleving, werk, gedrag, politiek, relaties maken dit ongelovelijk ingewikkeld. De omstandigheden zijn voor ons dus moeilijker, maar de vraag is in essentie het zelfde als bij het algje.

    We moeten dus een gevoel ontwikkelen om je hier staande in te houden. En dat is belangrijk, want als jij weet hoe je je voelt – en daar een uiting aan leert geven – wordt je ook steeds meer jezelf. En dat geeft weer zelfvertrouwen.

    Verbinding maken met je hart

    Hoe maak je dan weer verbinding met je hart?

    Er zijn een aantal mogelijkheden:

    1. Je weet iets wat je geweldig vind of vond

    Geweldig is iets waarvan de tijd stopt, je een kleine (of grote) traan in je ogen krijgt. Waarbij je de wereld om je heen even vergeet. Het gaat hier niet om sex of romantische liefde. Ze kunnen beide wel een doel zijn van jouw geheelde hart en persoonlijkheid. Maar als middel voor herstel en inspiratie zijn ze minder geschikt. Ideaal gezien zijn ze het gevolg. En de kans dat je iemand vind die bij je past is groter wanneer je weet wat jou beweegt. Of: ” what makes your heart tic”.

    Vraag jezelf dus af wanneer vergat je voor het eerst de tijd?

    • Wanneer was je diep ontroerd?
    • Wat is je meest gelukkige herinnering?
    • Wanneer voelde je vrij?

    Dit zijn grote vragen en niet iedereen zal er meteen een antwoord op hebben. Dat is natuurlijk niet erg. Zie verder op!

    3. Je weet het nog niet

    Als je nog niet weet wat je raakt ontroert of motiveert is het tijd om te gaan onderzoeken. Ook hier geldt weer: actie is belangrijk. Neem 5 minuten de tijd om jouw top 3 te bedenken. En besteed 1 voor 1 aandacht en tijd aan deze 3 dingen.

    Bouw rustig op en ga op onderzoek uit. Hoe kan je je bezig zijn met deze inspirerende bezigheid. Kan je het zelf? Heb je les of hulp nodig? Wanneer maak je er tijd voor vrij?

    Let op: Neem kleine stapjes. 5 minuten onderzoek doen, schrijven, internetten of overleggen met iemand is al goed genoeg. Het doel is niet alleen je inspiratie vinden, ook herstel en energie zijn belangrijk. Stort je dus niet van de ene burn-out in de andere.

    4. Rust en stilte

    Een van de dingen die je kan helpen is een moment van rust inbouwen in je dagelijks leven. Er zijn veel redenen om dit te doen.

    Het geeft ruimte zodat je uberhaupt kunt voelen, je staat even stil

    Het biedt ruimte voor inspiratie

    Naar boven

    Hoofdstuk 4

    Tekst

    Naar boven
    Be like water. If you put water into a cup, it becomes the cup. You put water into a bottle and it becomes the bottle. You put it in a teapot, it becomes the teapot. Now, water can flow or it can crash. Be water, my friend.”
    ― Bruce Lee

    Hoofdstuk 5

    Tekst

    Naar boven

    Hoofdstuk 6

    Tekst

    Naar boven

    Tips

    • Houd een dagboek bij, schrijf over je gevoel. Wat gaat er wel goed? Wat raakt je?
    • Neem kleine stappen. Liever iedere dag 1 minuut werken aan je gezondheid en doelen, dan 1x per maand een uur.
    • Bouw ritme op, doe iedere dag iets
    • Herinner jezelf aan mooie, goede fijne en leuke dingen aan jezelf

    Nu horen we graag van jou!

    Wat is het voor jou het beste wat je uit deze tekst gehaald hebt? Of heb je vragen over wat je hebt gelezen?

    Laat nu een bericht achter hieronder.

    Maak een afspraak