• Stoppen met rokenStoppen met roken, voor veel mensen is acupunctuur daarbij een waardevol hulpmiddel. Het helpt met de behoefte aan een sigaret te verminderen en om lichaam en geest in balans te brengen. Die balans zorgt er voor dat je de kracht heb om de juiste keuzes te maken en je gezonde levensstijl vol te houden. Uiteindelijk stop je zelf met roken en daarom is het belangrijk dat je goed weet waarvoor je ook alweer rookte en waarvoor je er mee nu mee stopt. Waar we bij Nurture Your Nature voor gaan is om voor jou de beste omstandigheden te creëren zodat je blijvend kunt stoppen – en daarmee dus geen andere slechte gewoonte nodig hebt om het vol te houden.

    Hardnekkige gewoonte

    In plaatst van een verslaving heb ik het met roken liever over een hardnekkige gewoonte. Er zijn middelen die veel meer verslavend zijn dan sigaretten. De moeilijkheid zit hem in hoe verweven sigaretten in ons leven kunnen zijn: bij het opstaan, voor of na het eten, bij een pauze, gezellig met een vriend of vriendin, na hard werken, als een beloning, als afleiding, enz. Om blijvend te stoppen, zonder dat je die ene gewoonte vervangt door een andere, vereist wat werk. Je wilt namelijk niet dat je stopt met roken en dan in plaatst daarvan gaat eten, tandenknarsen of van het ene “wondermiddel” naar het andere gaat. In het intakegesprek hebben we het hier over. Je vertelt wanneer en waarom je rookt en de behandeling die volgt heeft als doel om jou te sterken waar je dat nodig hebt.

    Balans van lichaam en geest

    Als je bijvoorbeeld rookt om je te ontspannen – in een stressvolle baan en omgeving, dan is de behandeling er op gericht om naast het stoppen met roken je ook te ontspannen. Het idee erachter is heel simpel, wanneer je ontspannen bent, is het makkelijker om goede keuzes te maken. Of als je bijvoorbeeld vaak moe bent helpen we hier ook mee. Wanneer je meer energie hebt, is het stoppen met roken ook weer makkelijker.

    Wordt zelfredzaam

    Door zelf ook na te denken hoe je anders met stress en moeheid om kunt gaan, sterk je jezelf en leer je zelfredzaam te zijn. En dit maakt ook weer dat het stoppen met roken blijvend is. Je hebt jezelf een nieuwe gewoonte geleerd. Het is je niet opgelegd, jij hebt zèlf je toekomst vorm gegeven. Hoe bevrijdend is het dat je dit zelf kunt? En hoeveel energie geeft het dat jij controle hebt over wat je wilt met je leven. Doe je best en ga ervoor. Als je het wilt lukt het je zeker!

    De beste strategie

    Er zijn verschillende manieren om te stoppen. Sommige mensen willen graag in 1 keer stoppen en zijn daar heel succesvol mee. Voor andere mensen werkt een meer stapsgewijze benadering. Het voordeel van stapsgewijs is dat je successen kunt stapelen en gaandeweg meer controle hebt over de voortgang. De kern is het doorbreken van gewoontes en het uitbouwen van het niet roken, bijvoorbeeld:

    – Later beginnen met roken of eerder stoppen
    – Een aantal sigaretten minder per dag of week
    – Niet roken na een bepaald moment (na het ontbijt, na de koffie enz.)
    – Niet meer roken terwijl je wacht op de bus
    – 1 rookpauze minder per dag op het werk
    – Niet roken in gezelschap
    – Niet roken in huis

    Er zijn heel veel mogelijkheden. Iedere keer dat je een klein doel haalt, ben je op weg naar het grote einddoel – niet meer roken. Gaandeweg merk je dat je je steeds beter staande houdt in verschillende situaties en ga je steeds verder naar minder roken, ook in situaties waar je dat tot voor kort niet van had gedacht.
    Vervolgens past de behandeling zich hier op aan. Wanneer je een week goed door komt met minder / geen sigaretten, bouwen we de frequentie uit naar 1x/2 weken. Daarmee heb je het meeste effect en de beste ondersteuning.

    Tips om te stoppen met roken

    Stoppen met roken is een grote verandering, alle steun die je daarbij kunt krijgen is welkom. Daarom een paar praktische tips om je daarmee te helpen:

    – Drink warm water. Wanneer je te weinig drinkt raakt je lichaam in een staat waar het je signalen geeft dat je iets “nodig” hebt.
    – Slaap goed. Uitgerust ben je beter in staat om goede keuzes te maken en daardoor vol te houden.
    – Eet goed. Goed gevoed ben je het beste in staat om te stoppen, een stabiel suikerpijl helpt daarbij.
    – Beweeg. Daardoor ben je meer ontspannen en dat geeft een je een frisse blik. Na een wandeling of sportsessie kan je er weer helemaal tegen aan.
    – Ontspan. Zorg dat je leuke ontspannende dingen in het vooruitzicht hebt. Wat kan je dagelijks, wekelijks en maandelijks doen om te ontspannen?
    – Zelfkennis. Weet waarom je rookt en waarom je wilt stoppen dit helpt om je doelen te realiseren en om nieuwe gewoontes te bedenken.

    Waarom acupunctuur bij Nurture Your Nature?

    Bij Nurture Your Nature geloven we in mensen sterk en zelfredzaam maken. Bij ons wordt je niet aan het lijntje gehouden – je bepaalt zelf hoe en hoe snel je wilt stoppen. Wij helpen je met je doelen stellen en halen. Stoppen met roken is geen probleem, zet de eerste stap en maak een afspraak!

    Acupunctuur werkt, lees hier de recensie van een ex-roker:
    “Na 30 jaar roken, ben ik een trotse “niet roker”. Alexander en Acupunctuur waren een cruciale bouwsteen in het proces. Mijn dank hiervoor.”

    Vindt je het dit leuk artikel? Volg ons op Facebook en blijf op de hoogte met nieuws en tips over gezond worden en blijven.

    Foto door: Sajjad Zabihi, onbewerkt en rechtenvrij

  • Laat een reactie achter!

  • Laat een bericht achter. Bij het achterlaten van het bericht, stemt u in met de algemene voorwaarden en geeft u aan onze privacyverklaring te hebben gelezen.