• De spijsvertering is als aandachtsgebied een hele belangrijke pijler binnen de Chinese geneeswijzen. Samen met een goede doorstroming zou je kunnen zeggen deze samen de fundering vormen voor een goede gezondheid. Een goede spijsvertering zorgt voor voeding en bouwstoffen van het lichaam, wanneer we hier een tekort aan hebben zijn klachten onvermijdelijk. Voorbeelden van symptomen die met spijsverteringsklachten te maken hebben zijn: diarree of constipatie, opgeblazen buik, vol gevoel, gevoel van een band om je maag, maagzuur, misselijkheid, geen energie en een wattig of zwaar gevoel in het hoofd en/of lichaam.

    Afvalstoffen

    Een verminderde functie van de spijsvertering gaat samen met een ophoping van afvalstoffen. Deze verergeren de situatie verder en kunnen ook buiten het maagdarmkanaal voor problemen zorgen – net waar het lichaam minder sterk is of dat de wegen naar toe leiden. Dit verklaart de brede variatie aan symptomen hierboven benoemd. Waar afvalstoffen zich ophopen, daar ontstaan de klachten: astma, eczeem, psoriasis, hoofdpijn, benauwdheid enzovoorts. Veel chronische- en auto-immuun aandoeningen gekoppeld zijn aan problemen met de spijsvertering. Het zijn aandoeningen met, mogelijk, een aanleiding in een slechte spijsvertering, wat afvalstoffen geeft, die zich ergens gaan ophopen en waar het lichaam met een immuunreactie op reageert.
    De behandeling met acupunctuur en mogelijk kruiden is gericht op al deze facetten. En daarom treedt er verlichting op en is deze vaak ook blijvend.

    Lees hier meer over afvalstoffen in ons blog.

    Afvallen met acupunctuur en kruiden

    Zoals gezegd zijn afvalstoffen een belangrijk element om te verhelpen voor een gezonde spijsvertering. In Chinese geneeswijzen wordt vet gezien als het resultaat van ingedikte vloei- en afvalstoffen. Met de behandeling zorgen we ervoor dat afvalstoffen worden afgevoerd en de stoelgang weer regelmatig en in orde is. Dit wordt gedaan door de ondersteuning van de lever te ondersteunen. Zowel in het westen als in Chinese geneeswijze is dit een belangrijk orgaan voor het ondersteunen van de spijsvertering en het afbreken van afvalstoffen. Een ander belangrijk element is het versterken van de circulatie, meer circulatie betekent meer aanvoer van voeding (om de stofwisseling te verhogen) en meer afvoer van de afbraakproducten die dat tot gevolg heeft. Dit zijn allemaal belangrijke elementen om ervoor te zorgen dat je gewicht weer snel op peil is.

    Allergie en intolerantie

    Een allergie is een reactie van het lichaam op een lichaamsvreemde stof. Een intolerantie is het onvermogen van het lichaam om bepaalde stoffen te verwerken (zoals lactose door het ontbreken van een enzym uit de spijsvertering). Men spreekt ook van een intolerantie bij het prikkelbare darm syndroom (PDS), overgevoeligheid voor toevoegingen (e-nummers en dergelijke) en stressgevoeligheid bij de symptomen. Coeliakie is volgens deze definities zowel een allergie als een intolerantie. Bij Coeliakie ontbreekt het enzym om gluten te verteren – en er treedt een immuunreactie op als gevolg.

    Bij veel mensen is er een grote verbetering te maken bij een allergie of intolerantie. Verlichting van de symptomen lukt eigenlijk altijd wel. Hoe duurzaam het effect is hang af van de intensiteit van de allergie of intolerantie. Bij mensen met een milde vorm kan het effect blijvend zijn. Bij een intense variant blijft is het effect op de allergie/intolerantie beperkt maar is er wel een algemene verbetering van het spijsverteringssysteem – wat mogelijk ook betekent dat men weerbaarder wordt, maar dat is niet eenduidig voor iedereen zo. Bij een intense allergie of intolerantie is vermijden van het allergeen (de trigger) het beste. `

    Lees ook ons blog over het prikkelbare darm syndroom (PDS)

    Voedingstips voor een gezonde spijsvertering

    Een gevarieerd dieet, gezond en regelmatig eten zijn belangrijk voor een goede spijsvertering. Milde warmte en vezels zijn je vrienden, kou en vettigheid je vijanden.  Hieronder wat tips die je zelf kunt doen om te werken aan een gezonde stoelgang en spijsvertering. Vaak is er bij spijsverteringsklachten meer sprake van een intolerantie zoals bij overgevoeligheden voor

    • Eet warm voor ontbijt, havermout is een geweldige start van de dag
    • Neem de tijd om ontspannen en rustig te eten
    • Drink warm water
    • Beweeg dagelijks
    • Vermijd vettig en gefrituurd eten
    • Wees matig met zuivel
    • Wees matig met alcohol
    • Voeg (meer) soepen toe aan je dieet
    • Pre- en probiotica en vitmine D3 zijn een goede ondersteuning voor de darmflora en helpen ontstekingsreacties verminderen. Probiotica vindt je als supplement of in voeding zoals zuurkool, yoghurt, kefir of kombucha
    • Gember is een geweldig voor de spijsvertering