• ademhalingsoefening

    Iedereen weet dat ontspannen goed is voor je gezondheid. Het maakt omgaan met stress en spanningen makkelijker, je lichaam functioneert op de lange termijn beter en het verbetert je slaap. Maar dé grote vraag is: hoe ontspan je? Het antwoord is verrassend simpel: door het doen van een simpele ademhalingsoefening.

    Hoe doe je de 4-7-8 ademhalingsoefening?

    De oefening gaat als volgt: houd het puntje van je tong zachtjes achter je voortanden gedrukt. Terwijl je dat doet adem je als volgt:

    • Adem 4 tellen in door je neus
    • Houd je adem 7 tellen vast
    • Met je mond open: adem 8 tellen uit
    • Herhaal deze cyclus 3-4 keer

    De oefening van Andrew Weil is heel eenvoudig. In deze korte video legt hij het zelf uit:

    Yoga voor mensen die niet aan yoga doen

    Dit soort ademhalingsoefeningen hebben hun oorsprong in yoga. Maar niet iedereen doet, of wilt aan yoga doen. Toch is het wel verstandig om dit soort oefeningen te doen. Het is een soort basis onderhoud voor je lichaam en geest. En een groot voordeel is, je kunt het helemaal zelf en het kost niets.

    Blijf oefenen

    Ademhalingsoefeningen zoals deze hebben een groot effect. Door ze dagelijks te doen bouw je er veel ervaring mee op en leer je het effect herkennen. Hierdoor kan je het in verschillende situaties ook bewust toepassen: op een drukke dag, bij een lastig gesprek, niet inslapen komen enz. Door iedere dag 60 seconden bewust te ademen leer je jezelf steeds beter je stress te beheersen en daardoor krijg  je meer controle over jezelf en je gezondheid!

    Meer weten?

    Wil je meer weten over slaap en ontspanning, of vraag je je af hoe acupunctuur en kruiden hierbij zouden kunnen helpen? Lees dan hier verder. Of lees ons blog over stress behandelen.

  • Laat een reactie achter!

  • Laat een bericht achter. Bij het achterlaten van het bericht, stemt u in met de algemene voorwaarden en geeft u aan onze privacyverklaring te hebben gelezen.