• 5 manieren om je weerstand te vergroten

    11 juni 2020 | Blog Gezondheid
  • Door Alex Djukanovic

    Acupuncturist Alex Djukanovic

    Bij Nurture Your Nature – Acupunctuur Purmerend – zijn we gespecialiseerd in natuurlijke oplossingen voor je gezondheid, zonder bijwerkingen. Dagelijks helpen we mensen met het verbeteren van hun weerstand met acupunctuur en kruidentherapie. Heb je een vraag neem dan contact op met Alex, we helpen je graag!

    Wat je wél kunt doen tegen het coronavirus

    Een positieve blik op de toekomst, gebaseerd op feiten!

    Wat een bijzondere tijd is het. De wereld is nog steeds in de ban van het coronavirus. En hoe nu verder?

    Alle maatschappelijke maatregelen hebben tot zover hun dienst wel bewezen. Maar daarmee is het probleem nog altijd niet bij de bron aangepakt: virussen zullen nameljik altijd blijven bestaan.

    Het goede nieuws is dat we daar wat tegen kunnen doen, onze weerstand vergroten!

    Wat is weerstand?

    Weerstand is het natuurlijke vermogen van ons lichaam om indringers zoals virussen en bacterien buiten te houden. Dit gebeurt via het immuunsysteem die de indringers herkennen, opsporen en vernietigen. 

    Dé vraag is: hoe kan je dit proces positief beïnvloeden?

    Om verschillende redenen is het moeilijk om hier een eenvoudig antwoord op te geven:

    1. Weerstand is een algemeen en ruim begrip
    2. Het is het resultaat van samenspel van het samenwerken van het hele lichaam 
    3. Er zijn meerdere factoren die weerstand kunnen beïnvloeden

    Maar gelukkig zijn er al een aantal dingen wel bekend, die delen we hieronder!

    Chronische stress verlaagt weerstand

    Voordat we bij onze lijst van positieve punten zijn, moeten we ook stilstaan bij stress.

    Het is algemeen aanvaard dat chronische stress de weerstand verlaagt. Het gevolg hiervan is dat men meer vatbaar is voor infecties (zoals een coronavirus) en kanker (1). 

    Een goede balans tussen werk en rust is dus heel belangrijk. Soms kan dat niet als je door een hele stressvolle periode gaat. Denk bijvoorbeeld aan:

    • Het verlies van een geliefde
    • Ontslagen worden
    • Verhuizen
    • Trauma
    • Chronische ziekte
    • Enzovoorts

    Bij al deze dingen kan je stress eenvoudigweg niet ontlopen.

    Wat kan je dan wel doen?

    Wellicht kan je dit met mindfulness in goede banen proberen te leiden. Of wanneer het wat rustiger is: Neem wat extra tijd te om te herstellen van een moeilijke periode.

    Een andere mogelijkheid is om ondersteuning te zoeken om de negatieve gevolgen van stress zoveel mogelijk te beperken. Acupunctuur, coaching of psychotherapie zijn allemaal goede middelen hiervoor. Maar denk ook aan de 5 manieren om je weerstand te vergroten. Deze kunnen hier ook bij helpen.

    Doe deze 4 dingen voor een betere weerstand

    De eerste 4 manieren om je weerstand te vergroten vind je hieronder. Van al deze punten is wetenschappelijk bewezen dat ze helpen met de weerstand te verhogen.

    1. Ademhalingsoefeningen
    2. Meditatie
    3. Blootstelling aan hitte of kou
    4. Sporten (zie volgend onderdeel)
    Meditatie en ontspanning helpen bij het verhogen van je weerstand

    We hebben al eerder over ademhalingsoefeningen geschreven en ook die van Wim Hof. Zijn methode is heel bijzonder. Hij heeft namelijk wetenschappelijk aangetoond dat je met ademhaling, meditatie en blootstelling aan kou je immuunsysteem kan versterken. 

    De blootstelling aan kou (of hitte) kan je zien als een vorm van stress voor het lichaam. Alleen is dit, een acute kortdurende vorm van stress. Waarvan dus blijkt dat het positieve effecten heeft voor immuunsysteem.

    Niet alleen blootstelling aan kou heeft een goed effect op je gezondheid. Ook de warmte van een sauna kan heel goed voor je gezondheid zijn.

    Sporten verhoogt de weerstand

    Nummer 4 in onze reeks. Wellicht is de stress van koude of een sauna niet helemaal jouw ding.

    Goed nieuws: sporten en bewegen met een middelmatige intensiteit verhoogt de weerstand. Middelmatig betekent hier niet te intensief en niet te weinig.

    Kom dus in beweging, je zal je er goed bij voelen!

    Je weerstand tegen virusinfecties kan je vergroten door regelmatig te bewegen! #kominbeweging #natuurlijkgeneesjebeter

    Een pleidooi voor gezond leven

    We kunnen onze weerstand dus verbeteren door gezond te leven, waarbij: 

    • Werk en ontspanning in balans zijn.
    • We ons lichaam regelmatig bewegen.
    • Een oefening doen voor onze ademhaling en mediteren.
    • We het lichaam een boost geven met blootstelling aan hitte of kou.

    Een gezonde levensstijl kan veel voor je weerstand doen.

    Heb je toch nog zorgen over je weerstand? Of heb je chronisch last van verkoudheden etc.? Denk dan aan acupunctuur om je lichaam weerbaar te maken!

    Acupunctuur is effectief tegen virusinfecties

    Nummer 5 en de laatste in deze reeks gaat (natuurlijk) over acupunctuur.

    Waarom acupunctuur?

    We zetten de 3 belangrijkste redenen op een rij:

    1. Acupunctuur werkt systemisch en fysiologisch. Het hele lichaam gaat er beter door functioneren.
    2. Acupunctuur werkt stress verlagend. Het lichaam wordt in een staat van “rest and recovery” gebracht (2).
    3. Acupunctuur is effectief tegen virusinfecties (3). Ook lijkt het effectief tegen het coronavirus (4).

    Eerder hebben we gezien dat stress de weerstand verlaagd. En nu zien we ook dat acupunctuur ontspannend werkt.

    Conclusie:

    Acupunctuur werkt ontspannend en daardoor verhoogt het de weerstand!

    Acupunctuur werkt ontspannend en daardoor verhoogt het de weerstand. #natuurlijkgeneesjebeter

    Er worden veel studies gedaan naar de effecten van acupunctuur voor het herstel van het virussen. Ook voor het coronavirus is dit het geval. De resultaten daarvan zijn positief.

    De WHO  steunt het gebruik van dit soort (bewezen) complementaire therapieën ook. Wat betekent dat we met een gerust hart en gezond verstand naar een acupuncturist kunnen gaan hiervoor.

    Ondanks dat weerstand zo’n algemeen begrip is zijn er dus hele duidelijke stappen die je kunt zetten om je weerstand te vergroten. Welke spreekt jou het meeste aan?

    Laat het nu weten in een bericht hieronder.

    Referenties

    1. Dhabhar FS. Enhancing versus Suppressive Effects of Stress on Immune Function: Implications for Immunoprotection versus Immunopathology. Allergy Asthma Clin Immunol. 2008.
    2. Song CY, et al. The role of central oxytocin in electroacupuncture analgesia. Sheng Li Xue Bao. 1990.
    3. Duan et al. “Natural herbal medicine Lianhuaqingwen capsule anti-influenza A (H1N1) trial: a randomized, double blind, positive controlled clinical trial.” Chinese medical journal 124, no. 18. 2011.
    4. Gong YB, et al. Clinical Application and Practice of Acupuncture for the Treatment of Coronavirus Disease [J]. Chinese Acupuncture and Moxibustion. 2020.

  • Laat een reactie achter!

  • 2 Reacties

    Ik zat het afgelopen jaar niet lekker in mijn vel en toen in maart de lockdown kwam lag ik alleen nog maar op de bank of in bed down te wezen. Het stukje bewegen spreekt mij het meeste aan, ik ben nu weer aan het rolschaatsen, fietsen en wandelen. Dit zorgt voor minder rugpijn en minder stress, misschien acupunctuur ook eens proberen.

    Reageer

    Wat goed van je Nadine, blij te horen dat je het bewegen weer hebt opgepakt. Het moeilijkste is het om weer te beginnen, eenmaal in beweging kan je alles weer in een ander licht bekijken. Het is herkenbaar voor mezelf, maar ik denk ook voor heel veel mensen. Bedankt voor het delen van je ervaring! En je bent altijd welkom als/wanneer je acupunctuur wilt proberen.

    Reageer